Suupohjan Kasvupolun finalistit on valittu

Suupohjan Kasvupolku – finalistit on valittu. 35 hakijan joukosta jatkoon pääsivät KO-HO Industrial Design Oy, Laidun Hereford Oy, Levyvirta Oy, Lively Air, Länsi-Suomen Verkkopalvelut Oy, Maiseri Oy, Neviso Oy, Oikeahetki Ky,  Oy West Mills Ab Ltd, P. Rotola-Pukkilan Laatupaneeli-tuotteet, Pinomatic, Steamec Oy,  Team Vesmes Oy, Valkoinen Puu Container Cafe ja Veistämö M. Kortesniemi Ky.

”Mukana finaalissa on hyvin erilaisia yrityksiä neljän kunnan, eli Kauhajoen, Isojoen, Teuvan ja Kurikan alueilta. Karijoki on ainoa kunta, josta ei ole yrityksiä finaalissa, mutta sieltäkin kyllä saimme hakemuksia”, kertoo elinkeinoasiamies Carita Latikka.

Yksi erikoisimmista finalisteista on nuorten opiskelijoiden perustama Lively Air, joka myy turisteille puhdasta suomalaista ilmaa. Myös ”Parempaa lihaa kuin Tinderissä” –mainoslauseestaan tuttu Laidun Hereford valittiin sparraukseen.

Perinteisten metalliyritysten lisäksi mukana on uudenlaista mallia avopäihdehuoltoon tarjoava Oikeahetki, uutta teknologiaa kaapelin kaivamisessa hyödyntävä Länsi-Suomen Verkkopalvelut ja nuorten suunnittelijoiden KO-HO Industrial Design, jonka tuotteet ovat jo herättäneet kansainvälistä kiinnostusta.

Suupohjan Kasvupolku –tuomaristoon kuuluvat Carita Latikan lisäksi Isojoen kunnanjohtaja Linda Leinonen, Relicomp Oy:n toimitusjohtaja Marko Jyllilä, Pohjanmaan Ekonomitoimisto Oy:n toimitusjohtaja Pentti Lahti sekä Kauppakamarin toimitusjohtaja Pertti Kinnunen, joka toimii tuomariston puheenjohtajana.

Kinnunen kertoo yllättyneensä positiivisesti sekä hakemusten suuresta määrästä että niiden laadusta.

”Hyviä hakemuksia oli niin paljon, ettei 15 parhaan vallitseminen ollut mikään helppo tehtävä.”

Hän uskoo, että finalistien joukosta löytyy yrityksiä, joilla on valtit menestyä myös valtakunnallisessa Kasvu Open -kilpailussa.

Tuomaristolla oli useita erilaisia valintakriteerejä. Tärkeimmiksi Kinnunen listaa asenteen ja kasvunnälän. Tuotteen tai palvelun markkinapotentiaalia, uutuusarvoa ja osaamisen uskottavuutta punnittiin niin ikään.

”Suunnitelmien realistisuuteen kiinnitettiin huomiota, samoin siihen, millainen tiimi tai porukka ja millaista osaamista yrityksessä on. Idean ja tuotannon skaalautuvuuskin huomioitiin, eli löytyykö tekijöitä, jos tilauksien määrä vaikkapa kymmenkertaistuu.”

Kinnusen mukaan pisteitä ropisi hakijoille, jotka suunnittelivat myynnin ja markkinoinnin tehostamista sekä varsinkin niille, jotka aikovat hakea kasvua kansainvälisiltä markkinoilta.

”Itse annoin plussaa, jos yritys kertoi aikovansa parantaa hallitustyöskentelyä.”

Hän muistuttaa, ettei tuomaristolla ole kristallipalloa ja että myös valitsematta jääneiden yritysten joukossa voi olla paljon potentiaalia.

”Olisi ihan oikein ja opettavaista meille tuomareille jos joku heistä sisuuntuisi ja tekisi sellaisen kasvun, että oksat pois.”

Kasvupolun sisältö ja eteneminen

Finalistiyrityksiä sparrataan kahden päivän ajan 27.4. ja 11.5. Sparrauksessa jokainen finalistiyritys kohtaa eri alojen asiantuntijoita, jotka haastavat ja auttavat yrityksiä pääsemään omiin kasvutavoitteisiinsa.

Tuomaristo valitsee Kasvupolun semifinaalissa 8.6. kaksi parasta yritystä, jotka etenevät lokakuussa järjestettävään valtakunnalliseen Kasvu Open –finaaliin.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterPin on PinterestShare on LinkedInEmail this to someonePrint this page